Metoda LM3 (Mnożnik Lokalny 3, ang: Local Multiplier 3) jest tylko jedną z bardzo wielu metod stworzonych w celu pomiaru społecznej wartości dodanej, wytwarzanej przez rożne podmioty, w szczególności przedsiębiorstwa społeczne. Wyróżnia się ona jednak odrobinę innym podejściem, kładąc większy nacisk na aspekt ekonomiczny działalności podmiotu, niż na aspekt społeczny. Dzięki temu wydaje się ona być metodą bardziej wiarygodną i miarodajną oraz zyskuje przewagę nad innymi metodami, które zakładają przeliczanie efektów społecznych na wartości pieniężne, czyli tzw. monetyzację (np. metoda SROI, czyli Social Return on Investment).
Współczynnik (wskaźnik) LM3 można wyliczyć w szybki i prosty sposób, pod warunkiem, że zebraliśmy już wszystkie niezbędne do tego dane. Ich zgromadzenie wymaga bowiem trochę czasu oraz wysiłku.
Proces wyliczenia wartości wskaźnika składa się z 3 kroków (etapów):
Proces wyliczenia wartości wskaźnika składa się z 3 kroków (etapów):
- etap 1 - polega na obliczeniu początkowego przychodu podmiotu, który to przychód będzie rozpoczynał całe badanie (może to być przychód za określony przedział czasowy, np. miesiąc, kwartał, rok, bądź też mogą go stanowić środki pochodzące z określonego źródła, np. z jakiejś dotacji);
- etap 2 - należy podczas niego ustalić, jaka część początkowego przychodu została wydana na obszarze lokalnym;
- etap 3 - polega na analizie odsetka wydatków lokalnych dokonywanych przez beneficjentów badanego podmiotu (organizacji lub osób, u których podmiot zakupywał przedmioty bądź usługi).
Po zgromadzeniu niezbędnych informacji oraz obliczeniu kwot z trzech powyższych etapów, możemy wyliczyć wartość współczynnika LM3, która może zawierać się w przedziale 1-3. W tym celu należy zsumować trzy kwoty uzyskane w poszczególnych etapach, a następnie uzyskaną sumę podzielić przez kwotę z etapu 1, czyli początkowy przychód. Obliczony w ten sposób wskaźnik informuje nas, jakiej wielkości transfery pieniężne zostały wygenerowane na obszarze lokalnej gospodarki, dzięki 1 zł uzyskanego przez podmiot przychodu.
Przykładowo, kiedy LM3=1 - oznacza to, że podmiot cały swój przychód wydał poza obszarem lokalnym (1 zł przychodu trafiło do gospodarki i zaraz z niego wypłynęło). LM3=3 odzwierciedla sytuację, w której zarówno badany podmiot jak i jego beneficjenci wydali cały swój przychód lokalnie (1 zł napłynął w postaci dotacji, tyle samo zostało wydane przez podmiot, a następnie przez jego beneficjentów, co daje nam w sumie transfery pieniężne w wysokości 3 zł). Jeden oraz trzy to teoretyczne wartości współczynnika LM3, w praktyce nie są one spotykane. Bardziej prawdopodobny byłby LM3 równy 1,89. Taka wartość oznaczałaby, że 1 zł przychodu podmiotu przyczynia się do transferów pieniężnych na obszarze gospodarki lokalnej w wysokości 1,89 zł (1 zł jest przychodem podmiotu, natomiast pozostałe 89 groszy zostało wydane lokalnie zarówno przez ten podmiot jak i przez jego beneficjentów - można więc powiedzieć, że te 89 groszy to nic innego, jak wysokość dodatkowych transferów pieniężnych wygenerowanych dzięki działalności tego podmiotu).
Z metodologii LM3 mogą korzystać różne podmioty, w różnych celach.
Podmioty należące do trzeciego sektora (sektora ekonomii społecznej) dzięki metodzie LM3 mogą wykazać, jak silny pozytywny wpływ jest przez nie wywierany na ich najbliższe otoczenie. Ułatwi im to z pewnością starania o różne dotacje ze środków publicznych.
Władze lokalne, stosując LM3, mogą lepiej zarządzać swoimi wydatkami, np. zlecając wykonanie remontu gminnej drogi podmiotowi, który osiągnął najwyższy współczynnik LM3.
Firmy prywatne także powinny być zainteresowane wykazaniem swojego pozytywnego wpływu społeczno-ekonomicznego, ponieważ może to wpłynąć na polepszenie ich wizerunku w oczach klientów (co zwiększy ich przychody ze sprzedaży) oraz ułatwi konkurowanie o środki publiczne z przedsiębiorstwami społecznymi.
Zwykli mieszkańcy również mogą skorzystać dzięki metodzie LM3, dążąc do jej upowszechnienia. Wymienione wcześniej podmioty, wiedząc, że w każdej chwili ich działalność może zostać oceniona i porównana, będą uwzględniały w swoich działaniach dobro lokalnej społeczności, a nie, tylko i wyłącznie, dobro własne oraz maksymalizację zysku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz